Image Alt

Strmý Schober a okolo Fuchlsee

RAKOUSKO | SALCBURSKO
  /  Cestopisy   /  Strmý Schober a okolo Fuchlsee

Máme poměrně jednoduché pravidlo – v den příjezdu si dáváme „zničující“ výlet, další den něco kratšího a odpočinkovějšího, abychom si zase třetí den mohly dát nějaký pořádný výstup. Což tak mělo být i tentokrát. Včera jsme si naplánovaly celodenní nádherný trek okolo Schafbergu, tak si dnes vyšlápneme jen jednoduchou trasu na Schober. Jenže to jsme se sakra spletly =D Schober je všechno, jen je odpočinkový.

opět po černé trase

Ubytování máme v Russbachu, a tak k dnešnímu výletu objíždíme celé jezero Wolfgangsee a přejedeme k Fuchlsee. Jedno jezero krásnější než druhé, až oči přehází! Když projíždíme okolo jezera, nad Fuchlsee se tyčí poměrně vysoká skála. Přemýšlíme, jestli tohle je Schober a přistihneme se, že chvíli doufáme, že není =D pokračujeme dál podle navigace a opravdu, dostaneme si v podstatě přímo pod tu skálu! Když vystoupíme z auta tak zjistíme, že cesta na Frauenkopf (což je vrchol hned vedle Schoberu) je značená jako černá trasa. Pod vrcholem Schober pak začíná krátká a jednoduchá ferrata, kde najdeme pár traverzů obtížnosti A. Není potřeba jištění.

vy tam opravdu jdete se psy?

Rozhodly jsme se, že první půjdeme na Frauenkopf a Schober si necháme jako druhý v pořadí. Měl to být krátký dopolední výlet. Cesta na Frauenkopf od parkoviště stoupá lesem, ale u jednoho turistického rozcestníku se prudce zvedá vzhůru a pokračuje dál po kořenech a kamenech, které moc rádi podkluzují pod nohama, s čím mají problém lidé, kteří jdou dolů. Někteří nás zastavují a opakovaně se nás ptají, jestli „jdeme nahoru se psy?“ někdo si klepe na čelo, další na nás vrhá pohledy plné obav o naše životy nebo nám vysvětluje, že nahoře je těžký „climbing“. Však uvidíme, o nic nejde, pokud by to bylo opravdu neschůdné, vrátíme se prostě zpátky.

Stoupáme poměrně rychle a brzy se nám začínají otevírat výhledy na Alpy a jezero Fuchlsee. Cesta lesem se postupně mění na cestu plnou přírodních schodů a čím blíž k vrcholu jsme, tím víc železa na skále najdeme. Po tom, co vidíme mladý pár, který se z určitého místa rozhodl jít zpět dolů, zastavujeme dvě paní důchodového věku a ptáme se jich, jestli je to opravdu tak hrozné, jak všichni říkají. Milé dámy nás ujišťují, že máme být opatrné, ale že nebude žádný problém, a opravdu, nebude =)

frauenkopf a výhledy na fuchlsee

Cesta zas tak hrozná rozhodně nebyla =) nebylo potřeba nikde psy přenášet, vše zvládli po svých, jen jsme na několika úsecích využily nejen nohy, ale i ruce. Na cestě může být několik rizikových úseků pro ty, kteří mají strach z výšek nebo mají závratě, pokud ano, bude vás možná tato cesta stát trochu přemáhání nebo hlubokých nádechů. Odměnou vám budou dechberoucí výhledy na jezero Fuchlsee, které má nádhernou modrou barvu.

schober a jeho výhledy na alpy

Z Frauenkopf vede cesta krátce lesem a poté strmě po žebříku stoupá k vrcholu Schober. Tady byl první úsek, kdy jsme musely psiska vynést po žebříku nahoru. Schober poskytuje zase úplně jiný druh výhledu. Vidíme na jezero Mondsee a v podstatě pod tímto vrcholem už je směrem na sever rovina. Na straně jedné poznáváme dálnici vedoucí kolem Mondsee směr Salzburg a na straně druhé vykukují vrcholky Dachsteinu, ale to jsou jen střípky z celého panoramatického výhledu na okolní jezera a hory.

Cesta ze Schoberu je technicky náročnější než na Frauenkopf, ale je zajištěna železnými lany a podpůrnými stupínky. V několika úsecích pod vrcholem přeneseme psy v podpaží, ale jinak je to pohodová cesta prudce klesající dolů. Po cestě ještě míjíme zříceninu Burgruine Wartenfels, a už jsme zpět na parkovišti.

OKOLO FUCHLSEE

Je sobota, po výletě na Schober si dáváme pauzu a zajedeme si nakoupit do nejbližší Billy, jelikož v neděli mají obchody zavřeno. Po nákupu se vracíme zpět k Fuchlsee a parkujeme na parkovišti u Fotbalového stadionu. Cesta kolem jezera vede v podstatě celou dobu lesními pěšinkami, které se neustále vlní nahoru a dolů. Dolů k jezeru se dá sejít jen na několika málo místech. Na druhé straně poté vůbec, protože u vody jsou oplocené pozemky. Nicméně i tak to byla příjemná večerní procházka.

informace o výletu

Vzhledem k tomu, že cesta na Schober je značená jako Ferrata A (Schobersteig), tak tento výlet se psy nedoporučím. Vše záleží na velikost psa a na jeho i vašich zkušenost s Alpským terénem. Měly jsme s sebou 3 psy do 10kg, pro které není tak velká zátěž náročný a strmý sestup po skále a v případě potřeby jsme je mohly přes žebříky přenést. Pes na této trase by měl být dobře vychovaný, jelikož většinu cesty chodí na volno, mít zde psa na vodítku by bylo spíše o nervy, jak vaše, tak jeho. Rozhodně nedoporučuji s velkým psem, ale ani příliš malým, cesta by pro něj byla velmi vyčerpávající, není to odpolední vycházka. Naopak cesta kolem Fuchlsee je pro psy jako stvořená, jen pozor na velké množství lidí pohybující se kolem jezera.